Content marketing: trendy na 2022. O ekspertyzie i wartościach.

Trendy content marketing 2022, część I: znajomość tematu ważniejsza od słów kluczowych

Wreszcie. Przez wielu marketingowców ta zmiana była szczególnie długo wyczekiwana. A zmiana podyktowana jest modyfikacją algorytmu wyszukiwania Google. Od teraz wyszukiwarka Google będzie kłaść większy nacisk na nasycenie naszych tekstów wiedza specjalistyczną. Będzie ona bardziej premiowana w porównaniu z innymi czynnikami, takimi jak link building. Tak, to prawda. Kiedyś backlinking stanowił kluczowy czynnik w obszarze budowania naszej pozycji SEO. Ale teraz na znaczeniu zyskuje eksperckość.

„Kiedy marketerzy mówią o autorytecie, mówią o stosowaniu backlinków w content marketing. To nadal ma miejsce. Tyle że Google po prostu mądrzeje w kwestii semantyki. Dlatego znaczenie linków będzie najprawdopodobniej maleć wraz z upływem czasu. Te firmy, ci ludzie, którzy potrafią nasycić content marketing eksperckimi treściami, staną się potężniejsi jeśli idzie o generowanie ruchu na wojej stronie oraz pozyskiwanie zapytań od klientów” – tak twierdzi jeden ze znawców content marketing, Eduard Klein.

 

Dobry content marketing to zgodność treści z kontekstem

Mówiąc krótko: Google nie będzie premiował Twoich treści tylko dlatego, że skutecznie powtarzasz w swoich tekstach jedno słowo kluczowe. Google zacznie premiować Twoje treści dlatego, że pasują one do treści, które są na Twojej witrynie. Twój content marketing musi pasować do kontekstu Twojej witryny, Twojego bloga.

Skąd ta zmiana? Powodem, dla którego Google ma nagradzać w wynikach wyszukiwania ten content marketing, który szczególnie nasycony jest specjalistyczną wiedzą, jest nacisk na wytyczne E-A-T (czyli Expertise-Authoritativeness-Trustworthiness) i YMYL (czyli tematy z obszaru Your Money Your Life). O co chodzi? Wyjaśni to Josh Brown z Helpjuice:

„Można zauważyć, że Google stara się iść w tym kierunku z E-A-T dla stron, które koncentrują się na tematach z zakresy YMYL właśnie, czyli takich tematach jak zdrowie, finanse czy zdrowie psychiczne. I nawet jeśli nie jest to bezpośredni czynnik rankingowy, to istnieją silne przesłanki wskazujące na to,że obecnie algorytm Google jest w stanie zakwalifikować, czy nasz content marketing i nasze treści są zgodne z E-A-T."

 

Jak należy tworzyć treści?

Jeśli tylko czujesz się ekspertem w danej dziedzinie, o której piszesz lub się wypowiadasz, to nadchodzące zmiany nie będą dla Ciebie niczym wymagającym. Wystarczy, że udowodnisz w swoim content marketing, jak dobrze znasz dany temat. Najlepiej, aby publikować długie formy, jeszcze wyraźniej pokazując, że dane zagadnienie nie ma przed Tobą tajemnic. Zrezygnuj z publikowania treści pod wpływem kaprysu. Nie ulegaj chwili. W zamian, konsekwentnie buduj content marketing w oparciu o zagadnienia czy tematy kluczowe dla Twojej strony.

Warto od czasu do czasu zaprosić do współpracy przy swoich artykułach zaprosić ekspertów z danej dziedziny. Pozwól im się wypowiedzieć, poproś ich o komentarz lub wypowiedź w konkretnym temacie. Nie tylko wzbogacisz w ten sposób swój tekst, ale zyskasz również dodatkowe treści, które będzie można wykorzystać w mediach społecznościowych.

Zwiększasz również swoje szanse na zasięgi organiczne. W końcu, zaproszony przez Ciebie ekspert z dużą dozą prawdopodobieństwa będzie chciał poinformować swoich odbiorców, że pojawia się on w Twoim tekście.

 

Trendy content marketing 2022, część II: postaw na wartości, a wzniesiesz się na szczyt

Banałem jest stwierdzenie, że klienci bezustannie zasypywani są różnymi treściami. Ale dalekie od banału będzie diagnoza, co robić w takim wypadku, by mimo wszystko zdobyć ich uwagę? A o to łatwo nie będzie, bo ciągły napływ komunikatów sprawia, że są oni coraz bardziej wybredni przy wyborze.

Pojawiają się głosy, że rok 2022 będzie momentem, w którym nastąpi kres gated content, czyli tych wszystkich rozwiązań, które polegają na tym, że po zostawieniu swojego maila można otrzymać jakiś e-book czy przewodnik. To dlatego, że ludzie coraz mniej chętnie dzielą się informacjami na swój temat w zamian za miernej jakości treści. Aby zdobyć takie informacje, firmy czy marki muszą dać od siebie znacznie więcej.

Muszą udowodnić swoją wartość. Po prostu, muszą przekonać klientów, że będą oni mieli konkretny pożytek ze współpracy z firmą.

Dlatego jako firma trzeba zacząć poszukiwać nowych sposobów dostarczania dobrze zdefiniowanej wartości swoim konsumentom. Uwaga: wartość to nie produkt. Wartość to coś więcej. Do jej przekazania content marketing nadaje się wybornie. To dlatego, że daje nam dużo możliwości pokazania odbiorcy zrozumienia, jakimi wartościami kieruje się nasza marka i jakie wartości może mu je ona zapewnić. Szczególnie pożądane będą te treści, które wskażą czy wyjaśnią wartość w ujęciu finansowym.

 

Jak zadbać o wyeksponowanie wartości dla klienta?

Aby osiągnąć cel – czyli przekonanie klienta, że Ty czy Twoja firma potraficie zapewnić mu pożądaną wartość – musisz najpierw poznać i zrozumieć jego potrzeby. Musisz też wiedzieć, dlaczego klient powinien wejść w interakcję z Twoją firmą właśnie.

Następnie, zacznij w swoich treściach oferować praktyczne sugestie, jak rozwiązywać problemy. Nie ograniczaj się do informowania o wyzwaniach. Nie przestawaj na ostrzeganiu przed nimi. Idź krok dalej i pokazuj, jak się z nimi uporać. A najlepiej, pokazuj, jak można się z nimi uporać dzięki Twojemu wsparciu.

Przykładowo, zajmuję się marketingiem dla marki Cisowianka mazovia MTB Marathon. To cykl dużych maratonów MTB dla amatorów. Promując poszczególne zawody nie ograniczam się wyłącznie do przekazywania informacji, że takie zawody się odbędą. Podkreślam, że udział w nich pozwoli w rozładowaniu cotygodniowego stresu. Przyniesie satysfakcję dzięki możliwości pokonania konkretnego wyzwania. Podniesie zdrowotną odporność. Pomoże w zadbaniu o atletyczną sylwetkę.

Puenta jest prosta: tworząc content marketing, należy zawsze myśleć o końcowym konsumencie. Należy zawsze myśleć o tym, jaką korzyść odniesie osoba po przeczytaniu naszego tekstu, zwłaszcza w dłuższej perspektywie.