Jak tworzyć perfekcyjny content marketing?

Aspiracje – tak! Potrzeby – nie.

Bez zaspokajania potrzeb Twojego klienta nie masz co liczyć na sukces. Stąd Twój content marketing musi pokazywać, w jaki sposób Ty – Twój produkt, usługa, technologia – jesteś w stanie ową potrzebę zaspokoić. Tyle że tak myślą wszyscy, tworząc tak bardzo podobne do siebie treści. Wybij się i przejdź na wyższy poziom. Będzie to trudniejsze, ale pozwoli Ci się wyróżnić.

Skup się na aspiracjach klienta. Na tym, kim chce on być i co chce osiągnąć.

Czym różni się potrzeba od aspiracji? Ta ostatnia według Słownika Języka Polskiego to pragnienie realizacji ambitnych celów. Brzmi dobrze, nieprawdaż? Jeśli udowodnisz swojemu odbiorcy, że to Ty potrafisz skutecznie wesprzeć go w osiąganiu takich celów, na pewno zyskasz jego uwagę. A o to przecież w dobrym content marketing chodzi, czyż nie?

 

Content marketing robiony perfekcyjnie

Prognozuje się, że jednym z kluczowych trendów w marketingu w 2022 roku będzie znacząca rola dobrego contentu w pozyskiwaniu klientów. Nie, nie „dobrego contentu”. Istotne będzie tworzenie „perfekcyjnego contentu”. Perfekcyjny jest lepszy od dobrego – wygląda to prosto na papierze, ale osiągnąć taki efekt w postaci perfekcyjnych blogowych wpisów, postów, podcastów, prezentacji, artykułów?

Skup się na jednym temacie. Na jednym obszarze. Na jednym zagadnieniu. Specjalizuj się i twórz treści w taki sposób, aby nikt nie miał wątpliwości, że są one właśnie – perfekcyjne.

 

Jedna kluczowa grupa odbiorców

Rozszerzeniem powyższego punktu jest koncentracja przy tworzeniu content marketingu na konkretnej, precyzyjnie zdefiniowanej grupie docelowej. Robiąc to, wpiszemy się w kolejny duży marketingowy trend roku pańskiego 2022 – w personalizację treści.

Dlatego nim przystąpisz do pisania artykułu na blogu lub publikowania kolejnych postów w social media, ustal, dla kogo to robisz. Dostosuj treści do jednej grupy docelowej, dzięki czemu trafisz do osób, które rzeczywiście mogą być zainteresowane tym, co oferujesz.

Oczywiście, ktoś może zripostować, że to nasz content marketing sam doprowadzi do wykrystalizowania się naszej grupy docelowej. Tak, owszem: istnieje zjawisko, że dobry content przyciąga odbiorców. Ale czy chcesz być biernym twórcą oczekującym, aż ktoś kiedyś zapuka do twych drzwi – czy wolisz aktywnie decydować o swojej marketingowej pozycji i skuteczniej oraz szybciej docierać do potencjalnych zleceniodawców?

 

Konsekwencja – tylko tyle i aż tyle

Dlaczego dla perfekcyjnego twórcy contentu konsekwencja w publikowaniu różnych treści jest racją jego bytu? Po pierwsze dlatego, że w ten sposób nieustannie ćwiczy on swój warsztat. Czytanie i pisanie – oto dwie niezmiennie najskuteczniejsze metody na to, aby stawać się lepszym i lepszym w dostarczaniu klientów dobrych treści. Po drugie dlatego, że konsekwentne żonglowanie różnymi treściami – wpis na bloga, krótki post na Facebooka, merytoryczny content na LinkedIna – pozwala nam być widzialnym.

Stale widzialnym.

 

Pokaż swoją skuteczność

Tym, co sprawia, że content marketing jest tak wymagającym obszarem w całym marketingu jest to, że wymaga on od twórcy treści umiejętnego łączenia kilku wątków. Oprócz tego, że sama treść ma być atrakcyjna dla odbiorcy poprzez swoją formę, tzw. lekkie pióro oraz sam temat, to jeszcze trzeba wywołać u odbiorcy chęć nawiązania z nami komercyjnej współpracy.

Dlatego pamiętaj, aby tworząc wpisy, prezentacje, explainer video koncentrować się na wartości tego, co robisz. Na wartości z punktu widzenia odbiorcy. Niech zrozumie on, jak i dlaczego Twój produkt czy usługa rozwiązujesz jego potrzebę lub trafiasz w jego aspirację.

Kolejną trudnością jest to, aby w tym przekazie nie brzmieć jak sprzedawca. Jak to zrobić?

 

Nie sprzedawaj – informuj, edukuj, odkrywaj

Tym, co tworzy perfekcyjny content jest to, że mając z nim kontakt, nie czuje się, że jest to materiał sprzedażowy. Znacząca część odbiorców alergicznie reaguje na treści, które maja tylko jeden cel: sprzedawanie. Wiedząc o tym, potraktuj content marketing jako sposób do nawiązania kontaktu z klientem. Do rozwiania jego wątpliwości, do odpowiedzenia na jego pytania, do opowiedzenia swojej historii lub historii Twojej marki. Do wzbogacenia jego wiedzy, do pokazania mu nowych trendów, w których Ty orientujesz się perfekcyjnie.

Generalnie, pamiętaj o tym, aby Twój content koncentrował się na pokazywaniu wartości produktu czy usługi – ale nie w bezpośredni lub przynajmniej nie zbyt bezpośredni sposób.

 

Wypracuj swój styl – i trzymaj się go

Kolejnym sposobem na wyróżnienie Twoich treści spośród wielu innych jest nadanie im unikalnego rysu. Unikalnego, bo Twojego. Rys można nazwać też metaforycznie „DNA marki” lub „Twoim głosem”. By tak się stało, nie bój się przenoszenia swojej osobowości do contentu. Spraw, aby Twoi odbiorcy mieli stuprocentową pewność, że za Twoją marką stoi człowiek z krwi i kości, że Twoją markę tworzą ludzie.

 

Content marketing niesiony emocjami

Perfekcyjny content powinien wywoływać emocje. Twoje treści nie muszą stronić od dosadności, wyrazistości, od osobistego punktu widzenia. Decydując się na ten odważny krok – łatwo bowiem ulec presji, aby być wygładzonym, wypolerowanym, ugrzecznionym – zwiększasz swoje szanse na wyróżnienie się. Dodatkowo, prezentując swoje własne poglądy, zwiększasz szanse na to, że między Tobą a Twoim odbiorcą nawiąże się konwersacja.

Konwersacja, której puentą będzie sprzedaż.

 

Żonglerka treściami

Nie ograniczaj się tylko do jednego sposobu dystrybucji swoich treści. Po pierwsze dlatego, że szkoda, aby dopieszczone treści marnowały się i nie trafiały do szerszego grona odbiorców. Po drugie dlatego, że Twoi klienci korzystają z różnych źródeł. Poza tym, umieszczanie Twoich treści w różnych miejscach w sieci pozytywnie wpływa także na pozycjonowanie Twojej marki.

Firmy, niezależnie od ich wielkości, doceniają znaczenie stosowania różnych typów treści, takich jak artykuły, blogi, biuletyny, FAQ i filmy wideo, w celu przekazania informacji o produkcie. Około 70% konsumentów wybiera artykuły lub wpisy na blogach zamiast tradycyjnych reklam, aby dowiedzieć się czegoś o firmie. Blogowanie może być ważnym narzędziem strategii marketingowej, zarówno w celu zwiększenia pozycji w wyszukiwarkach, jak i nawiązania kontaktu z nowymi klientami.