MIGOCĄCA GWIAZDA POŁUDNIA (CASE STUDY)

Gwiazda Południa to etapowy maraton kolarstwa górskiego, zainicjowany w 2014 roku przez Cezarego Zamanę we współpracy z lokalnymi władzami Makowa Podhalańskiego, Stryszawy i Zawoi. Trasy tego zazwyczaj czterodniowego wyzwania prowadzą po okolicach Babiej Góry. Cezary Zamana, kolarski mistrz Polski i triumfator Tour de Pologne w 2003 r. tak wytycza ścieżki, by zawodnicy mogli odkryć mało znane do tej pory tereny.

Komunikacja marketingowa Gwiazdy Południa dobrze ilustruje tematy opisane w powyższym tekście – czyli konieczność ciągłego odświeżania wizerunku cyklicznej imprezy.


Brak alternatywnego tekstu dla tego zdjcia

Gwiazda Południa jest na stałe związana z takimi wyróżnikami jak Babia Góra (w cieniu której się rozgrywa), rasowy górski charakter (nawet do 7000 m przewyższeń podczas całego maratonu, cały wachlarz sportowych wyzwań, począwszy od stromych podjazdów przez single tracki i wreszcie trudne do opanowania zjazdy), góralski folklor (program Gwiazdy Południa jest nasycony występami babiogórskich artystów, obowiązkowe są regionalne dania serwowane kolarzom w bazie każdego etapu) oraz malowniczość (Podbabiogórze jest przepięknym rejonem, co widać zarówno z wierzchołków gór zdobywanych przez kolarzy, jak i z miasteczek rowerowych, gdzie gromadzą się kibice).

Wydaje się, że Gwiazda Południa ma tyle charakterystycznych cech, że bez trudu wyróżni się na tle konkurencji. Jednak duże nagromadzenie innych maratonów MTB i górskich etapówek – co gorsza, również rozgrywanych w Małopolsce lub okolicy) od samego początku wymusiło na nas intensywną, jak i kreatywną promocję Gwiazdy Południa. Do wzmożonej umysłowej pracy dodatkowo mobilizował Cezary Zamana, dla którego Gwiazda Południa była także biznesowym wyzwaniem: ze swoją sportową ofertą wdzierał się na teren do tej pory dla niego niedostępny i od razu stawał w szranki z konkurencją, która na tym rynku miała o wiele silniejszą pozycję oraz większą rozpoznawalność.

Brak alternatywnego tekstu dla tego zdjcia


By Gwiazda Południa jak najsilniej rozbłysła na kolarskim firmamencie, od samego początku nadaliśmy jej wyrazistą kreację. Nie tylko w dosłownym, bo graficznym sensie. Równie istotne było tworzenie w każdym sezonie spójnej koncepcji marketingowej wyrażanej w haśle głównym, nadającym następnie ton całej komunikacji prowadzonej w mediach społecznościowych, prasie branżowej czy lokalnej.

Dlatego niedługo po zakończeniu sezonu, czyli zazwyczaj w listopadzie lub grudniu prezentowana była nowa odsłona Gwiazdy Południa. Dotychczasowe edycje promowane były za pomocą następujących haseł: „Zostań odkrywcą”, „W blasku MTB”, „MTB w cieniu Babiej Góry”, „Babia Góra i 4 rozbójników” i „Diabelska przeprawa MTB”. Za każdym razem hasłom towarzyszyły dopasowane grafiki, powstające we współpracy między dyrektorem kreatywnym a grafikiem. Przez cały okres komunikacji danej edycji Gwiazdy Południa – trwający zazwyczaj ok. 9 miesięcy – każdy publikowany tekst musiał ściśle nawiązywać do hasła. Jeśli więc w danym roku slogan brzmiał „Babia Góra i 4 rozbójników”, to nacisk kładliśmy na awanturniczy charakter etapówki, a każdemu ze zdobywanych czterech szczytów przypisywaliśmy konkretną osobowość. „Diabelska przeprawa MTB” dała nam pretekst do sięgnięcia po góralskie legendy o czarcich mocach i biesach czających się w podbabiogórskich lasach oraz czyhających na potknięcia kolarzy.

Brak alternatywnego tekstu dla tego zdjcia


Tak wyrazista, zmieniająca się co roku marketingowa kreacja nie tylko podobała się zawodnikom, lecz również odróżniała nas od konkurencji. Nikt wcześniej do tej pory nie zdecydował się na taką promocję swoich zawodów.

Mocne tempo w kontekście ciągłego odświeżania wizerunku Gwiazdy Południa nadawał sam Cezary Zamana. To na jego barkach spoczywała odpowiedzialność za clou imprezy, czyli różnorodne, przynoszące satysfakcję trasy. Regularnie modyfikował lub dodawał nowe odcinki – to dzięki jego inicjatywie od pewnego czasu zawodnicy na jednym z etapów wyjeżdżają poza granice Polski i przez kilka ładnych kilometrów ścigają się po słowackich single trackach.

Brak alternatywnego tekstu dla tego zdjcia


To umiejętne zarządzanie brandem Gwiazdy Południa sprawiło, że nasza etapówka nie tylko szybko zyskała rozpoznawalność w kolarskim środowisku. Zyskała również wierne grono fanów, dla których to coroczne wydarzenie jest obowiązkową imprezą do zaliczenia.

Brak alternatywnego tekstu dla tego zdjcia