Newslettery i e-mail marketing: co robić, a czego unikać?

Kilka absolutnie kluczowych porad dla każdego, kto za pomocą newsletterów chciałby skutecznie docierać do swoich odbiorców.

 

Na początku trzeba ustalić, że mimo dobiegających zewsząd opinii, że mailing już nie działa, bo przecież nikt nie czyta takich maili albo/i lądują one od razu w folderze SPAM, ta forma marketingu niezmiennie ma się dobrze. Wciąż powinna być traktowana jako ważne narzędzie każdego marketingowca. Niechętne newsletterom opinie mogą sprawiać, że przygotowując taką wysyłkę, nie przyłożymy się do niej w 100%, przez co stworzymy mało atrakcyjny mailing, który u żadnego z naszych odbiorców nie wzbudzi entuzjazmu. Wskaźnik otwarć i klikalności (CTO i CTR) będzie więc rozczarowujący, jeśli nie mierny. A my sami tylko utwierdzimy się w przekonaniu, że newslettery faktycznie należałoby wyrzucić do kosza.

Wystarczyłoby jednak przestrzegać kilku prostych reguł, by uniknąć takich wpadek. Reguły te tym bardziej warto znać, gdyż zostały przygotowane przez marketingowców na co dzień korzystających z mailingu.

 

#1 Personalizacja mailingu

To podstawa, o której rozpoczyna się każdą dyskusję nt. efektywności mailingu. Panuje powszechna zgoda, że im większa precyzja w doborze treści dla odbiorcy, tym większa skuteczność mailingu. Dlatego przy tworzeniu contentu należy wykorzystywać wszystkie dostępne dane nt. zachowania odbiorców, ich dotychczasowej historii i relacji z nami oraz zdefiniowanych preferencji.

 

#2 Mailing wypełniony atrakcyjnymi treściami

Jeśli przyzwyczaisz swoich odbiorców do tego, że w otrzymywanych od Ciebie mailach znajdą atrakcyjne, niedostępne nigdzie indziej oraz dopasowane do ich oczekiwań treści, zyskasz ich lojalność. I idącą za nią pewność, że gdy tylko Twój newsletter zjawi się w ich skrzynkach, z pewnością wzbudzi ich zainteresowanie.

 

#3 Walcz o nowych subskrybentów

Nie poprzestawaj na stałym gronie odbiorców. Poszerzaj swoją bazę. Dobrym sposobem na to jest poinformowanie, dlaczego warto zapisać się na Twój mailing. Zrezygnuj ze standardowego komunikatu „zapisz się na newsletter”. W zamian napisz, co Twój newsletter niesie ze sobą: dostęp do rabatów? Premierowe wieści? Eksperckie, ekskluzywne analizy? Każdy taki konkretny komunikat daje o wiele większą szansę powodzenia w pozyskiwaniu nowych odbiorców.

 

#4 Pamiętaj, dla kogo tworzysz newsletter

Przygotowując content dla mailingu i pracując nad chwytliwym copywritingiem, nie zapominaj, dla kogo to wszystko robisz. Nie koncentruj się więc w treści na opowiadaniu o sobie, ale posługuj się językiem korzyści. Językiem zrozumiałym dla Twoich odbiorców. Mailing ma być o nich, mailing ma być dla nich.

 

#5 Wszystko z umiarem

Może korcić Cię, aby wysyłać maile jak najczęściej. To jednak ryzykowna strategia. Warto wysłać go rzadziej, rozbudzić w odbiorcach nawet poczucie pewnego niedosytu i oczekiwania niż zadręczać ich ciągłą wysyłką.