Content marketing: czy AI pokona copywriterów?

Jak korzystać z narzędzi takich jak ChatGPT i Jasper?

Specjaliści z firmy Content Lab przeprowadzili badania wśród copywriterów. Chcieli dowiedzieć się, jak z ich perspektywy można wykorzystać sztuczną inteligencje do tworzenia dobrego marketingowego contentu. Oto najczęściej powtarzające się odpowiedzi.

 

1. Generowanie pomysłów na tytuły postów na bloga

Kiedy pojawia się blokada pisarska, do akcji wkracza generatywna sztuczna inteligencja. Tworzenie nagłówków postów na blogu to przydatny sposób na wykorzystanie sztucznej inteligencji w content marketingu. Zmaganie się z napisaniem zwięzłego, ale znaczącego tytułu posta może być trudne. I właśnie w tym pomóc mogą nam podpowiedzi dostarczane przez sztuczną inteligencję. Nie ma też przeszkód, aby sięgnąć po AI po pomoc w tworzeniu chwytliwych tytułów maili dla naszych newsletterów.

 

2. Inspiracje na konspekty

Narzędzia sztucznej inteligencji mogą dostarczyć pomocnych materiałów do dalszej inspiracji, co może być szczególnie pomocne, jeśli piszesz na temat, który jest dla ciebie nowy.

Korzystając z generatywnej sztucznej inteligencji, możesz wygenerować konspekty, które pomogą ci uporządkować myśli i zapewnić ramy dla twojego postu. Konspekty tworzone przez sztuczną inteligencję ułatwiają planowanie wpisów na blogu, pozwalając cieszyć się kreatywnym procesem ich pisania.

 

3. Generowanie kopii do edycji przez ludzi

Jeśli nie masz własnego copywritera lub nie korzystasz z usług profesjonalnego copywritera, sztuczna inteligencja może dostarczyć Ci inspiracji, które staną się punktem wyjścia do dalszych prac. Zawsze łatwiej pracować, gdy ma się nad czym pracować. Wie to każdy, kto siedział kiedyś nad pustą kartką i nie wiedział, jak zacząć. Niektóre narzędzia są dość biegłymi pisarzami; przy odrobinie ludzkiej edycji materiał może nadawać się do publikacji. Jest jednak pewne zastrzeżenie: nie powinieneś w pełni ufać sztucznej inteligencji jako jedynemu autorowi. Potrzebuje ona interwencji człowieka. Interwencji, czyli edycji, korekty, weryfikacji.

 

4. Gromadzi źródła linków zwrotnych

To wykorzystanie sztucznej inteligencji znacząco pomaga w SEO. Narzędzia do generowania linków zwrotnych wykorzystują technologię sztucznej inteligencji do skanowania tekstu w celu znalezienia opcji linków zwrotnych, które mogą zwiększyć ruch w witrynie. Wykorzystanie sztucznej inteligencji do generowania sugestii linków zwrotnych jest wielokrotnie szybsze niż robienie tego ręcznie, a narzędzia AI mogą przeszukiwać szerszy zakres źródeł niż człowiek.

 

Dlaczego wciąż potrzebujemy ludzkich copywriterów?

Znakomicie – wiemy już dokładnie, jak narzędzia sztucznej inteligencji mogą nam pomóc. Trzeba jednak wyraźnie podkreślić, że wciąż pozostają obszary, w których to my, ludzie – my, copywriterzy – pozostaniemy niezastąpieni.

 

1. Elastyczność stylu pisania

Nie jest trudno rozpoznać, że tekst został napisany przez sztuczną inteligencję. Ogólnie rzecz biorąc, wszystkie narzędzia AI - w tym ChatGPT i Jasper - mają ten sam ton głosu i brakuje im osobowości i indywidualności. Ludzie mają przewagę twórczą i możemy z niej korzystać tak często i bez wysiłku, jak jest to wymagane. Jesteśmy w stanie dostosować nasz ton do unikalnego głosu marki i dostosować nasz styl pisania do tematu.

 

2. Przystępna analiza

Podczas rozwiązywania złożonych kwestii, ludzie po raz kolejny zostawiają AI daleko w tyle. Często treści generowane przez sztuczną inteligencję wokół wielowymiarowego tematu mogą albo całkowicie nie trafić w sedno, albo skupić się tylko na jednym z kilku elementów.

Ludzie nadal najlepiej radzą sobie z przyjmowaniem złożonych pomysłów i dzieleniem ich na mniejsze, strawne punkty. Content dostarczany przez ludzi są często bardziej czytelne i lepsze w dostarczaniu unikalnych i interesujących ujęć. Pisanie wymaga wielu subtelności, za którymi sztuczna inteligencja nie nadąża.

 

3. Dogłębne badania

Nie można zaprzeczyć, że sztuczna inteligencja jest w stanie skanować i interpretować materiały online w tempie nieosiągalnym dla ludzi. Jednak narzędzia AI po prostu naśladują informacje, które znajdują w Internecie. Robią to wyjątkowo dobrze, ale nie tworzą własnych, oryginalnych badań. Do tego potrzebny jest człowiek.

Mamy moc mózgu, aby zbierać informacje z różnych zasobów w intuicyjny sposób, który może się zmieniać wraz z naszymi odkryciami. Mamy zdolność interpretowania tego, czego uczymy się z tych badań i rozwijania ich, tworząc oryginalne pomysły i cenne spostrzeżenia; sztuczna inteligencja nie może jeszcze dorównać tej zdolności.

 

4. Emocjonalne połączenie

Jasper, ChatGPT i inne narzędzia do pisania AI kopiują język ludzkich pisarzy. Nie mają one zdolności do tworzenia oryginalnych połączeń emocjonalnych między tekstem a jego odbiorcami. Ludzie rozumieją emocjonalną moc słów. Profesjonalni pisarze wiedzą, w jaki sposób te słowa mogą angażować innych ludzi online, aby łączyć się z publicznością i prowadzić kupujących przez ścieżkę zakupową.

Emocje są integralną częścią świetnego copywritingu i po prostu nie da się ich osiągnąć za pomocą sztucznej inteligencji.

 

Czy zatem ChatGPT i Jasper doprowadzą do upadku ludzkiej kreatywności? Jak zwykle, w wypadku takich generalnych i ważkich pytań, z udzieleniem odpowiedzi lepiej jest się wstrzymać z odpowiedzią. A już na pewno nie odpowiadać w jakimś emocjonalnym uniesieniu. Korzystanie z Ai może pomóc nam w tworzeniu wartościowego contentu – pod warunkiem, że z tego wsparcia korzystamy w sensowny sposób. Najlepiej jest używać jej jako narzędzia wspomagającego kreatywność i przepływ pracy, a nie jako alternatywy dla umysłu copwyritera. Chociaż narzędzia do pisania AI mają wiele przydatnych zalet, nie są w stanie osiągnąć poziomu niuansów kulturowych i wyjątkowej zdolności emocjonalnej ludzkiej perspektywy.

Tylko ludzie czerpią z własnego doświadczenia i inspiracji, aby naprawdę łączyć się z odbiorcami i innymi ludźmi.